Hvad er den vigtigste faktor for et godt
samarbejde mellem lærere og pædagoger
i skolen og SFO?
”I undersøgelsen har vi fundet frem til
fire faktorer, som vi har udarbejdet en
model ud fra. Men hvis jeg skal pege på én faktor,
er det at få en forståelse for hinandens faglighed.
I undersøgelsen blev det tydeligt, at det langt hen
ad vejen var den indsigt og forståelse, der gjorde,
at samarbejdet fungerede, og at lærere og pædagoger
oplevede, at de kunne berige hinanden. Når
vi observerede det gode samarbejde og så, hvad
der skete, var det tydeligt, at der var en helt anden
ro, god stemning og motivation blandt eleverne.
Eleverne var ivrige efter at lære.”
Hvad er det vigtigste problem for den pædagogiske profession?
”Det er, at pædagoger og lærere i fællesskab kan få et
helhedssyn på barnet med betydning for inklusion, at
de får øje på andre sider af deres faglighed og et
helhedsblik på børnene.”
Mathilde Sederberg
Det siger pædagogen og læreren om det
gode samarbejde
”Allan er en rigtig praktisk gut, som taler rigtigt godt med
børnene. Derfor har vi valgt, at det er bedst, hvis han har en
mindre gruppe, så han kan komme længere ind på livet af
børnene. Han har så gode muligheder for at finde ud af, hvad
der tænder dem, og hvad der motiverer dem.”
Malene, lærer
”
Det, vi har skullet træne, er at blive bedre til at tro på os
selv, og at det, vi kan bibringe, er godt. Det har krævet lidt i
starten, men vi ved nu, at det gør undervisningssituationen
bedre. Det har krævet ’løbearbejde’, men det gør samarbejdet
tusind gange bedre.”
Lone, pædagog
Kilde: BUPL
Undersøgelsen Det gode
samarbejde sætter fokus på
samarbejdet mellem lærere
og pædagoger i indskolingen,
hvor de to faggrupper samarbejder
om undervisningen.
Undersøgelsen bygger blandt
andet på observationer og
interview med lærere, pædagoger
og ledere fra fire
folkeskoler, der har ry for et
godt samarbejde mellem
lærere og pædagoger. De fire
folkeskoler har sammen med
forskergruppen undersøgt
og diskuteret samarbejdet.
Forskergruppen har bestået
af Andy Højholdt, Metropol,
Henrik Hersom, RUC og
Mathilde Sederberg, UCC.
Projektet er støttet af BUPL.
Resultaterne er formidlet i
pjecen Det gode samarbejde,
2012.
Læs mere på
bupl.dk/forskning
Ingen kommentarer:
Send en kommentar