PUMA er baseret på anerkendte teorier og mange erfaringer med både teori, materialeudvikling og praksis. Hensigten er at skabe supplerende beskrivelser og bibringe nye grundlag for anerkendende forandringer i relationerne med og omkring eleven. Udgangspunktet er følgende tre perspektiver:
• Systemisk, konstruktionistisk forståelse af identitet og læring
• Selvpsykologisk forståelse af, hvad der driver og retter os som mennesker
• Kognitionsteoretisk forståelse af kognitiv grundkonstituering og forudsætninger for at indgå i et relationelt perspektiv
PUMA lægger op til samarbejde mellem lærerne omkring:
• Hvor mange nye muligheder kan vi samskabe sammen med eleverne?
• Hvad kan vi og kollegerne gøre anderledes, så det lykkes endnu bedre for eleven?
• Hvordan kan vi facilitere og understøtte elevernes drømme, visioner og handlemuligheder i de sammenhænge eleven er i og vil komme i?
• Hvordan kan vi tilrettelægge læringsformer og læringsmiljøer, der understøtter inklusion af alle elever?
PUMA indeholder farvebilledark, teoretisk baggrundsstof og instruktioner inddelt i 7 områder:
• Undersøgende interview
• Narrative undersøgelser (identitetsudvikling)
• Netværksundersøgelse og udvikling
• Kognitive potentialer – analyseevner og læringspotentialer
• Videoanalyse af komplekse situationer
• Handlingspunkter og forpligtende resultatudfoldelse
• Opsamling og generalisering
Ingen kommentarer:
Send en kommentar