onsdag den 23. september 2015

Børn har brug for digitale pædagoger



18-06-2012 
Børn har brug for digitale pædagoger 
Børn har brug for digitale pædagoger
Det er en ny måde at lege som vi som pædagoger skal forholde os tilsiger Mette Hougaard Claudi Bondesenlektor og afdelingsleder  Pædagoguddannelsen Jydsk. 
Papmaché og perleplader udfordres af legen med de digitale medierPædagoguddannelsen Jydsk har skabt et digitalt værkstedhvor den digitale kultur skal udforskes i undervisningen. Vi kan ikke bare overlade spil og medier til børnenefordi vi ikke forstår det. Pædagoger skal ikke bare sørge for at børnene får lige meget tid ved SFO’ens Playstation. 
Af Lars Kjær Dideriksen 
Lokalet er ét stort sansebombardement. Fra fire af dets tre vægge buldrer musiklydeffekter og drønende motorer ind i øregangenenår de virtuelle helte flyver rundtkæmper med uhyrer eller spiller volleyball. En Xbox, en Playstation og en Wii er monteret  væggene og foran dem står studerende – og undervisere – og vifter med arme og ben. Det er let at blive grebet af det. Ved siden af dem står otte pc’ere, de kan spille online spil  – som f.eks. World Of Warcraft. Det 21. århundredes legeplads? 
Det er en ny måde at lege som vi som pædagoger skal forholde os tilsiger Mette Hougaard Claudi Bondesenlektor og afdelingsleder  Pædagoguddannelsen Jydsk, VIA University College. 
Selv om børnene er gode til at bruge spillenekan vi ikke bare overlade det hele demfordi vi som voksne ikke forstår disse medier. Vi giver jo heller ikke børn lov til at læse alle de bøger eller se alle de film, de har lyst tiluden voksenvejledning. Vi skal opbygge de digitale kompetencer hos pædagogstuderende og pædagogerDet skal ikke kun være pædagogens job at sætte stopuret og sørge for at børnene får lige meget tid ved SFO’ens Playstationtilføjer hun. 
Kritiske medieforbrugere 
Debatten om hvorvidt computerspil er skadelige har stået  i mange år. Men Mette Hougaard Claudi Bondesen mener, at pædagoger  arbejde ud fra, at spillene er en del af børns hverdag om man vil det eller ej. 
- Vi skal ikke undervise ud fra den antagelse, at computerspil og internettet per definition er farlige. Vi skal kvalificere vores forståelse af dem. Hvordan påvirker de børn og unge? Vi skal have et kritisk blik  spilleneDet er nødvendigt at forståhvad spillene giver os. Vi skal øge pædagogers tekniske kendskab og etiske vidensiger hun. 
Hun foreslår, at man ser  hvilke kompetencer computerspillene og de sociale medier rent faktisk fremmer. 
Gennem de fleste computerspil lærer børn at leve sig ind i nogetGennem andre lærer de at konkurrere og blive gode til noget. De kan også lære at sige ’pyt’, når de ikke er heldigeBørn og unge danner derudover ofte relationer gennem den digitale kulturs medier og spilsiger Mette Hougaard Claudi Bondesen. 
Hvordan påvirkes unge? 
Hendes ambition er, at læringsog udviklingsperspektiver og ikke mindst et kritisk perspektiv til den digitale kultur bliver en del af pædagoguddannelsen. 
Pædagoger skal lære at analysere de mange produkter, der kommerHvad kan de og hvad gør detLigesom med film og bøgerSelv om et voldeligt spil er tilladt for børn over 16 årskal vi stadig have et kritisk blik  det. Det samme gælder hvis barn tilfældigt er stødt  f.eks. porno gennem disse medierDet påvirker dem og det skal vi kunne håndteresiger Mette Hougaard Claudi Bondesen og tilføjer: 
Spil og kommunikation via sociale medier er en del af børneog ungdomskulturen. Den traditionelle pædagogiske kommunikation finder også nye veje igennem f.eks. sociale medier og smartphones. Vi skal forstå at bruge f.eks. iPhone i det pædagogiske arbejdeDet er hverdagskulturOg det er jo det, der er mest af. 
Behov for ’digitale pædagoger 
En ny rapport, der evaluerer den nuværende pædagoguddannelse  landsplanunderstreger også behovet for øget fokus  digital kultur. De studerende ”skal gøres mere fortrolige med de nyeste teknologier såsom internettetbrugen af smartphones, digitalkameraer og computerspil, da dette fylder meget i den virkelighedpædagoger skal agere i”, står der i den. 
- Mange pædagogstuderende har ikke spillet computerspil. De har kun lagt kabale  computerenDet er dog mest pigerneDrengene er umiddelbart mere vant til detsiger Mette Hougaard Claudi Bondesen. 
Hun menerdet er vigtigt, at pædagoger prøver spillene  egen krop. 
- De skal forståhvorfor de måske ikke får en reaktionnår de siger: ’Du  kun spille to minutter mere’. Mange spil har en fortælling og spilleren kan ikke bare stoppe midt i det hele, siger hun. 
Oplagt idé med ny linje 
Pædagoguddannelsen Jydsks nye digitale værksted har det bedste udstyr, der er muligt at  lige nu. En ungdomsklub fra Lystrup var forbi for nylig og teste det hele igennem og de var godt tilfredse. Hun kunne her bl.a. observere deres brug af teknologien i rummet. 
Interaktionen med de nye brugerflader er mere intuitiv end tidligere. De unge bevæger bare hænderne henover iPad’en eller i luften foran skærmenBørn i dag aflæser de digitale medier helt og aldeles intuitivtsiger Mette Hougaard Claudi Bondesen. 
Hun håber, at det kan bane vejen for en linje  uddannelsenhvor de studerende kan specialisere sig i digital kultur. Et forløb som har fokus  spil, leg, kommunikation og medier og som uddannelsen  sigt vil udvikle sammen med VIAs to videncentre for Børn og Unges Kultur og E-læring og Medier. 
Videncenterforskningen skal ind i den daglige pædagogiske praksis. I samspil med vores nye digitale værksted kan vi klæde de kommende pædagoger rigtig godt siger Mette Hougaard Claudi Bondesen. 
Papmaché og perleplader er stadig en del af den pædagogiske hverdag, men begrebet ’medieleg’ får større og større betydning. De kommende pædagoger  Pædagoguddannelsen Jydsk får rigeligt at se til i det nye værksted. Den fjerde væg uden en skærm er dog reserveret til udsmykning. Den skal de nye studerende, der kommer efter sommerferienstå for. 

http://www.via.dk/om-via/presse/artikler/boern-har-brug-for-digitale-paedagoger

Ingen kommentarer:

Send en kommentar