Eksempler på børneinterview:
Fokus 1 med spørgsmål om hvordan børnene opfatter ordet samarbejde, og hvad de forstår ved det
Samarbejde er at holde sammen.
Man får flere ideer og ikke kun ens egne.
Man skal også rette sig efter hinanden.
Vi samarbejder meget, og vi lærer meget af at samarbejde.
Fokus 2 med spørgsmål til forskelle på skolens undervisnings- og fritidsdel
Der er stor forskel på skole og SFO.
Skolen er der, hvor man SKAL ting, og SFO er der, hvor man MÅ.
Skolen er som et fængsel.
Nej, man kan ikke sige, det er et fængsel, men der er meget, man ikke må (en uenig).
I skolen er der ro, og så lærer man noget (enighed om at man lærer bedst i ro).
I SFO må man godt løbe rundt, og så lærer man ikke noget, for det larmer.
I SFO må man selv bestemme, og det er bedst.
I skolen får man kun venner i klassen, og i SFO får man mange venner, og man kan være sammen med flere.
Lærerne er skrappe, og pædagogerne er søde.
Nej, der er nemlig også søde lærere og dumme pædagoger, men de fleste er søde.
Fokus 3 med spørgsmål til samarbejdet mellem lærere og pædagoger i en konkret temauge
Det er rigtig godt.
Vi lærte om lande og om mad fra forskellige lande, og vi havde sport og lavede avis.
Lærerne og pædagogerne arbejdede sammen men de var stadig lærere og pædagoger – de byttede ikke
Pædagogerne lærte os om sporten, og lærerne lærte os om landene.
De var, som de plejer.
Men de hjalp os mere end de plejer og det var godt
De voksne var søde til at hjælpe, og det var det bedste.
De store kunne også hjælpe, og det var også godt.
Fokus 4 med spørgsmål til hvordan børnene kunne tænke sig at gå i skole og have undervisning og gå i SFO i fritiden
Her spurgte jeg først,om ikke de kunne ønske sig temauger hele året?
Nej slet ikke, for det ville blive kedeligt.
Det er godt, det skifter mellem ugerne.
Vi har også brug for uge,r hvor vi lærer om dobbeltkonsonanter.
Ja og om stumme bogstaver.
Og det lærer man bedst ved at sidde ved borde og på stole.
Der skal være ro.
Men vi lærer faktisk også meget i natur og teknik, der må vi selv eksperimentere, og det lærer man meget af.
Vi kunne godt ønske os temaer om dyr og om rumvæsner.
Det skulle være, som vi gør det i temaugerne.
Vi vil gerne være med til at bestemme temaerne.
Kilde: http://g-o-d.dk/spoerg-boernene-en-artikel-om-boerneinterviews-som-metode-til-dokumentation-og-evaluering-i-sfo/
Ingen kommentarer:
Send en kommentar