tirsdag den 22. september 2015

En skolepædagogs dagbog

Pædagogens dagbog

Gitte Knudsen førte dagbog i den første måned efter skolestarten i august i fjor. Her følger nogle uddrag fra enkelte dage:

Ugen før skolestart:
De nye 0. klasser kan begynde i SFO'en i denne uge. Der skal tages godt imod børn og forældre, så vi fire klassepædagoger ligger vandret.
Flere dage uden pause til at spise min mad eller kunne gå fra.

Tirsdag d. 12 august
Kl. 13.10-13.55: Understøttende undervisning.
Da jeg ikke har kunnet komme på nettet, har jeg ikke kunnet forberede mig. Børnene er fuldstændig udkørte, så de får legetime. Jeg har ikke haft mulighed for at snakke med børnehaveklasselæreren - når jeg kommer ind i klassen, er hun på vej til noget andet, og når hun kommer tilbage, løber jeg ud ad døren.
Kl. 14.40-16.00: Kaospilot i SFO'en Børnene kommer sultne og trætte, og de bliver samlet i to rum og får spist deres madpakker. Nogle bliver hentet lige efter og når ikke at lege og slappe af sammen med kammeraterne.
Nettet er stadig nede. Vi kan ikke se, hvilke børn der er i SFO, da de ikke kan krydses ind. Hvad værre er, vi kan heller ikke se, hvem der er gået hjem/ blevet hentet Onsdag d. 13. august Kl. 9.10-10.10: Forberedelse til SFO'en.
Hmm.. svært at forberede noget, når mine kolleger ikke har forberedelsestid på dette tidspunkt. Vi har endnu ikke haft mulighed for at tilrettelægge vores dag i SFO.
Sender en mail til min SFO-leder og får slået fast, at pædagogerne skal holde 29 minutters pause til at rekreere og spise deres hovedmåltid.
I øjeblikket er der dømt kaos, når 0. klasserne kommer.
Ekstremt højt støjniveau alle steder. Børnene græder og slås, og mine kolleger er allerede godt brugt.

Fredag d. 15. august
Kl. 9.40-10.10: Forsøger at forberede noget til understøttende undervisning. Det er svært, da jeg sidder på kontoret i SFO'en. Det ender med, at jeg snakker med en kollega, som har det skidt.
Kl. 11.40-11.55: Vi spiser, og børnehaveklasselæreren samler børnene i et tilstødende lokale. Jeg hjælper duksene med at blive færdige. På et tidspunkt stikker læreren hovedet ud og vil høre, hvorfor jeg stadig er der. Fortæller hende, at jeg har tilsyn. Hun flyver ud ad døren med en besked om, at så havde hun jo ikke behøvet at være der.
Kl. 15.30 er jeg alene i SFO'en med børn fra fire klasser.
Der er ret mange børn, og jeg stikker næsen op til 1. klasseteamet og spørger, om de kan undvære en voksen. Det kan de ikke, og jeg beder om at få lukket værkstedet ned. Børnene er trætte, og der er mange konflikter.
Kl. 16.30 skulle jeg have haft fri. To søskende er ikke blevet hentet, og jeg står og venter med dem på trappen uden for hoveddøren, til de bliver hentet af en storesøster.

Onsdag d. 27. august
Møder en mor. Hun vil gerne have en snak med mig omkring sit barns trivsel. Aftaler med hende, at vi kan gøre det, når hun henter barnet i SFO.
Da min afdelingsleder møder ind, og jeg får et klem, knækker filmen. Tårerne løber ned af kinderne, og jeg kan ikke styre det..
Holder møde med min SFO-leder og går hjem.
Torsdag d. 28. august Dagen går med tårer. Bliver ringet op af min SFO-leder.
Han beder mig tænke efter og finde ud af, hvorfor jeg reagerer, som jeg gør. Får sagt til ham, at jeg ikke er i stand til at tænke noget som helst.



Søndag d. 31. august
Sover til kl. 10.
Står op og vil sende en sms til min veninde. Kan ikke huske, hvad hun hedder og må bruge udelukkelsesmetoden.
Finder langt om længe ud af hendes navn og får sendt sms'en.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar