fredag den 18. september 2015

Skolepædagogens profil

KL og BUPL (”parterne”) er enige om, at de ændrede arbejdstidsregler for skolepædagoger skal bidrage til at understøtte, at folkeskolereformen lykkes, og at skolefritidsordningen fortsat er et fritidstilbud af høj kvalitet. 
Parterne er enige om, at det er vigtigt, at pædagoger har en aktiv rolle i folkeskolen og bidrager til elevernes alsidige udvikling og trivsel og derved også understøtter elevernes læring i et ligeværdigt samarbejde med lærerne. 

Pædagoger i folkeskolen kan bl.a. varetage 
 Understøttende undervisning 
 Assisterende funktioner i forhold til undervisningen 
 Opsyn med eleverne i pauser, beskæftigelse af elever umiddelbart før og efter skoletid, af elever i fri- og mellemtimer og frikvarterer 
 Løsning af særlige opgaver i forhold til klassen, hvor pædagogen er tilknyttet 
 Pædagogiske arbejdsopgaver uden for den egentlige undervisning ved specialklasser og specialskoler 
 Pædagogiske støtteforanstaltninger og andre særlige hjælpefunktioner over for elever 
 Specialpædagogisk bistand til småbørn 

Herudover kan pædagoger som en mindre del af deres beskæftigelse varetage undervisning i børnehaveklassen og på 1. – 3. klassetrin. Pædagogerne indgår sidestillet og ligeværdigt med lærerne med skyldig hensyntagen til deres forskellige kompetencer. Med de ændrede arbejdstidsregler har parterne taget ansvar for at sikre, at pædagoger kan have en aktiv rolle i folkeskolen. 
De nye arbejdstidsregler sætter den ydre ramme om pædagogernes arbejdstid og sikrer, at arbejdstiden kan anvendes til de aktiviteter, der fremmer elevernes læring, trivsel og udvikling bedst. Udgangspunktet for arbejdstidsreglerne er, at pædagogernes arbejdstid anvendes på skolen. Tilstedeværelse giver mulighed for at øge samværet med eleverne, hvilket er forudsat i skolereformen. Tilstedeværelse giver også bedre mulighed for at styrke samarbejdet, både mellem pædagoger og med ledelsen, lærerne og øvrige faggrupper. 
Kilde: personaleweb.dk


Ingen kommentarer:

Send en kommentar