KL og BUPL (”parterne”) er enige om, at de ændrede arbejdstidsregler for skolepædagoger skal bidrage til
at understøtte, at folkeskolereformen lykkes, og at skolefritidsordningen fortsat er et fritidstilbud af høj
kvalitet.
Parterne er enige om, at det er vigtigt, at pædagoger har en aktiv rolle i folkeskolen og bidrager til elevernes
alsidige udvikling og trivsel og derved også understøtter elevernes læring i et ligeværdigt samarbejde
med lærerne.
Pædagoger i folkeskolen kan bl.a. varetage
Understøttende undervisning
Assisterende funktioner i forhold til undervisningen
Opsyn med eleverne i pauser, beskæftigelse af elever umiddelbart før og efter skoletid, af elever i fri- og
mellemtimer og frikvarterer
Løsning af særlige opgaver i forhold til klassen, hvor pædagogen er tilknyttet
Pædagogiske arbejdsopgaver uden for den egentlige undervisning ved specialklasser og specialskoler
Pædagogiske støtteforanstaltninger og andre særlige hjælpefunktioner over for elever
Specialpædagogisk bistand til småbørn
Herudover kan pædagoger som en mindre del af deres beskæftigelse varetage undervisning i børnehaveklassen
og på 1. – 3. klassetrin. Pædagogerne indgår sidestillet og ligeværdigt med lærerne med skyldig
hensyntagen til deres forskellige kompetencer.
Med de ændrede arbejdstidsregler har parterne taget ansvar for at sikre, at pædagoger kan have en aktiv
rolle i folkeskolen.
De nye arbejdstidsregler sætter den ydre ramme om pædagogernes arbejdstid og sikrer, at arbejdstiden
kan anvendes til de aktiviteter, der fremmer elevernes læring, trivsel og udvikling bedst.
Udgangspunktet for arbejdstidsreglerne er, at pædagogernes arbejdstid anvendes på skolen. Tilstedeværelse
giver mulighed for at øge samværet med eleverne, hvilket er forudsat i skolereformen. Tilstedeværelse
giver også bedre mulighed for at styrke samarbejdet, både mellem pædagoger og med ledelsen, lærerne og
øvrige faggrupper.
Kilde: personaleweb.dk
Ingen kommentarer:
Send en kommentar